fredag 29 augusti 2008

Julafton!!

Okej, så det är inte jul ännu. Men dagen innan stugsistan har en hel del gemensamt med den 23 december. Veckorna som leder fram till stugsistan planerar vi lekar och underhållning, köper priser till tipsrundan, börjar göra scheman och känner oss väl till mods, som att vi har koll på läget. Men helt plötsligt har dagarna sprungit iväg från oss och imorgon är den stora dagen!!.

Vi packar kistorna fulla med godsaker och leksaker och vuxensaker. Bestämmer vem som ska göra vad, och lappar ihop schemat med sista minuten-ändringar (åh herregud Emmy är sjuk och vi har ingen personal i caféet och Mads övergav oss för festglada militärer!**) och får desperata telefonsamtal av bad-Peppe angående toner till kopiatorn! Vi klipper och klistrar inför tipsrundan, blåser upp ballonger och nallar av godiset...

Ser ni likheterna med jul? Om inte, så får jag förklara dem för er. Vem har inte vaknat på morgonen det 23/12 med skräcken i halsen över allt man måste hinna med? Plockar fram och slår in de presenter som gömts undan, bråkar ett par gånger till om att man bokat in alldeles för mycket även i år, och försöker organisera så man inte ska vara ute och köra när det är Kalle Anka. Vem ska vara tomte? Har vi kvar tomtedräkten från förra året?


Åh herregud, vi glömde present åt den och den, så iväg och köp ett presentkort eller två. Dekorerar granen medans skålen med twist blir tommare och tommare... Stannar uppe långt efter alla andra gått och lagt sig, eftersom det är både köttbullar och sistaminuten städning/tvätt/lagning som inte är gjord ännu. Och hela dagen har det dykt upp saker att göra och släkt/vänner med hälsningar och presenter som inte kan ignoreras. Den stora frågan.. kommer det att ha varit värt det?

Nu är förståss jag en jul-freak. Jag har inte bara tomte-mani, jag är rent en tomte. Tomteservis, tomtebestick, tomtehanddukar, tomteörhängen, tomtetröjor... Jag älskar det! (jag använder minst 4 olika sorters julpapper och 2 sorters snören på mina paket, så det ska ser ännu mer festligt ut!) Hur mycket arbete det än är.. så finns det en överton av förväntan i luften. Imorgon är dagen då allt arbete får utdelning, en dag som är till för att njutas av.. Är det inte härligt att vi får ha sånna flera gånger per år?

Isac var just in och kanske inte var helt med på min jul-analogi. (He'll come around, you just wait and see...) Då har iof inte varit med och nallat ur twist-påsen... Jag får övertala honom imorgon, då vi båda två extraknäcker i caféet. Tyvärr, det blir inga extra tall, extra foam, 2 shots caramel non-fat lattes som serveras då.. Å andra sidan har vi varm korv =)

Nej, nu ska jag fortsätta fixa inför imorgon, jag hoppas att jag får se er allihop här då. Game face on! Fina priser att vinna!



**Hon förtjänar det, som hon slavar. För övrigt är det ett speciellt tillfälle.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas ni får en rolig stugsista och att allt går som en dans! Tack för i sommar! /Ida

Anonym sa...

Gissar att det blev en kanon stugsista som vanligt! Ni är så duktiga! Go repanbrudarna för visst e vi alla brudar...Kramar Lotta