måndag 18 augusti 2008

Campingkort

Jag skulle tro att de flesta som läser bloggen redan har ett Camping Card Scandinavia (CCS). Och det är ju bra =) Men jag antar att det finns de där ute som 1)inte vill ha nåt eller 2)undrar varför det krävs från vår sida. Så jag tänkte upplysa er alla om detta!

Den främsta fördelen med att ha ett CCS är att det underlättar in- och utcheckning på campingplatser. Detta gör då att det går fortare (vem vill stå i kö hur länge som helst?) och att vi inte behöver lika mycket personal (vilket hade krävt en höjning av campingavgifterna). Jag är säker på att ni alla har stått bakom en oförstående gäst som absolut inte vill ha ett campingkort, absolut inte vill betala för det och absolut ska veta exakt vad det är. När gästen 5 minuter senare är nöjd (well, åtminstone såtillvida att han/hon löser kortet) tar det ytterligare ett par minuter att fylla i ansökan och det tillfälliga campingkortet. Under tiden står den erfarne camparen och himlar med ögonen, när det är hans/hennes tur slängs kortet nonchalant fram till en supertacksam receptionist.

Det är alltså därför man bör ha med sig det permanenta platskortet som skickas hem i brevlådan. Ha det i husvagnen kanske? (gärna tillsammans med EEC-adaptern...)

Men jag förstår att man som gäst vill veta vad det ger en, det är trots allt pengar som du får.. ett klistermärke för. Ska jag börja från början?

  • In- och utcheckning går smidigare=billigare för dig som gäst.
  • Gemensamt bokningssystem=billigare för campingen (vilket ger lägre avgifter).
  • Gemensam marknadsföring=billigare.
  • Upprätthåller standarden på campingplatser (vem tror ni det är som delar ut stjärnor?)=ger gästen bättre upplevelse.
  • Ger gästen 2 veckors kredit på camping (gäller inte förbokning eller stugor)=ger möjlighet till 'tillsvidare'-bokningar som gör gästens semester mer flexibel.
  • Smitarförsäkring för campingen. SCR ersätter campingen och tar ansvaret att leta reda på gästen och få tillbaka pengarna=billigare för campingen.
  • Personskadeförsäkring=försäkring utan självrisk för gästen.
  • Gratis tidning 'Ett Friare Liv'=campingbibeln som husvagnsägare lever efter.

Sen finns det rabatter osv, men tyvärr inte så många här upp i norr ännu. Den campingkortsavgift som gästen erlägger (för närvarande 125SEK) är i mångt och mycket vår medlemsavgift till SCR. Om vi inte tog ut den på det sättet hade vi varit tvungna att höja våra priser istället. Det innebär då att de som campar mycket vinner mer på campingkortssystemet än de som campar lite, om man bara tänker dygnspriser. För mig som receptionist är det dock ovärderligt. För tillfället kostar kortet lika mycket om man har ett tillfälligt eller permanent kort, men det är en rörelse i gång för att ändra detta då de tillfälliga kräver så mycket merarbete.

Har inte mina argument fått dig att tänka om? Well, då brukar jag likna CCS med fordonsskatten. Du betalar den varje år, får ett klistermärke för pengarna, och är tillåten att köra din bil. CCS betalar du varje år, får ett klistermärke för pengarna, och är tillåten att campa hos oss. Visst, att pengarna används till din nytta (miljöarbete och förbättrad standard) men det är ingenting du ser med dina egna ögon. Summa summarum: Du måste ha det. Bara att le och betala (som pappa brukar säga när jag hittat nya skor).

1 kommentar:

Anonym sa...

Omigod! Kan ni inte lyckas med ett enda 'hösten är trist'-inlägg medans jag är borta?! //E